مرجع علوم مدیریت


فرهنگ كسب ‌و كار در كشور ايتاليا
كوشان غلامي
 

ايتاليا كشوري در جنوب اروپا است. اين كشور از شبه جزيره ايتاليا و دو جزيره سيسيل و ساردنيا در درياي مديترانه تشكيل شده است. امروزه ايتاليا كشوري توسعه يافته است و جزو هشت كشور صنعتي محسوب مي‌شود. نكته جالب در مورد نقشه كشور ايتاليا شباهت آن با چكمه مي‌باشد.كشور ايتاليا يكي از كشورهاي اروپايي است كه در بسياري مواردبي‌شباهت به ايران نيست. اين كشور همان‌قدر در هنر و ادبيات غرب تاثيرگذار بوده است كه ايرانيان در فرهنگ شرق. جز شباهت‌هاي فرهنگي، روانشناسي اجتماعي هر دو كشور ويژگي‌هايي مشابه هم را نشان مي‌دهد.

* آمار كلي كشور ايتاليا
مساحت: 301338 كيلومتر مربع (رتبه 71 در ميان كشورهاي جهان)
جمعيت: 60 ميليون و 500 هزار نفر (رتبه 23 در ميان كشورهاي جهان)
تراكم جمعيت: 200 نفر در كيلومتر مربع (رتبه 54 در ميان كشورهاي جهان)
اميد به زندگي: مردان 77 سال – زنان 84 سال
درصد افراد باسواد: 98 درصد
ميزان طلاق در 1000 نفر: 8/0 نفر.

* آمار اقتصادي
واحد پول: يورو
توليد ناخالص ملي: 2118 ميليارد دلار – سرانه 35435 دلار
اشتغال: كشاورزي 5 درصد - صنعت 32 درصد - خدمات 63 درصد - بيكاري 9 درصد
صادرات عمده: پارچه و منسوجات - انواع كفپوش – ماشين‌آلات صنعتي - مواد شيميايي- خوراكي و آشاميدني و تنباكو
مقاصد صادرات: آلمان 14 درصد - فرانسه 13 درصد - آمريكا 8 درصد - انگلستان 7 درصد - اسپانيا 7 درصد - ساير كشورهاي اتحاديه اروپا 25 درصد
ميزان صادرات به جهان: 1/566 ميليارد دلار
واردات عمده: محصولات مهندسي - وسايل حمل و نقل –
حامل‌هاي انرژي – مواد غذايي و معدني
منابع واردات: آلمان 18 درصد - فرانسه 11 درصد - هلند 6 درصد - انگلستان 5 درصد - آمريكا 4 درصد - ساير كشورهاي اتحاديه اروپا 24 درصد.
ميزان واردات از جهان: 8/566 ميليارد دلار


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چشم انداز؛ تصوير مطلوب و آرمان قابل دستيابي جامعه

 

 

مورد مطالعه؛ سند چشم انداز آستان قدس رضوی

 

 

احمد ياراحمـدی خراسـانی

 

 

از نگاه علوم راهبردی مدیریت، چشم انداز عبارتست از؛ تصوير مطلوب و آرمان قابل دستيابي جامعه در يك افق زماني معين بلندمدت كه متناسب با مباني ارزشي و آرمان هاي نظام و مردم تعيين مي‌گردد. چشم‌انداز علاوه ‌بر اينكه برانگيزاننده، هدايت گر و جهت‌دهنده اداره جامعه و همچنين الهام‌بخش، وحدت‌آفرين و قابل فهم براي همه اقشار مي‌باشد. بايد از ويژگيهاي آينده‌نگري، واقع‌گـرايي، ارزشگرايي و جـامع‌نگري برخوردار بوده و نسبت به وضع موجود چالش اسـاسي داشته باشد تا عزم و اهتمام همگانی را جهت تحقق آن فراهم آورد. در فرايند تحول، يك چشم انداز خوب سه هدف مهم را در بر دارد: نخست اينكه با روشن كردن جهت كلي تحول مي تواند صدها يا هزاران تصميم مفصل را ساده تر بيان كند. دوم اينكه به افراد انگيزه اقدام و كار مي دهد و سوم اينكه مي تواند اقدامات افراد گوناگون را حتي اگر هزاران هزار نفر هم باشند به شيوه اي كاملاً سريع و كارآمد هماهنگ كند. بر اساس همین واقعیت در چشم انداز بیست ساله: « آستان قدس رضوی ملجأ معنوی و عالی ترین پایگاه فرهنگی جهان تشیع در اشاعه ی معارف اسلامی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع)... و برخوردار از سرمایه های انسانی ممتاز وشایسته، فناوریهای روز ومتکی بر منابع اقتصادی پایدار با رعایت غبطه وقف و نیات واقفان خواهد بود.» بی شک آن چه تحقق تصویر مطلوب و آرمانِ قابل دستیابی آستان قدس رضوی را ممکن می سازد وفاداری به ارزش ها و اصول متقن و راستین چشم انداز است. که حصول این امر تنها در صورتی ممکن است که هرگونه فعالیت و تصمیمی در مکیال چشم انداز برانداز و به محک سنجش گذارده شود. در واقع چشم انداز يا استراتژي بلند مدت عاملي است که: اولاً به هریک از مؤلفه هاي اصلي جامعه جهت مي دهد و براي آنها هدف تعيين مي کند. و ثانياً مجموعه اين عوامل را به هم پيوند داده و از آنها يک نظام سازگار و همگرا و هم افزاينده ايجاد مي کند. چشم انداز اشاره به تصويري روشن از آينده دارد كه به افراد نشان مي دهد چرا بايد براي خلق آن بسيار كوشش نمايند.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بررسی پیشرفت های اخیر در مدیریت استراتژیک: کاربردهایی برای دانش پژوهان
مترجم:رسول اکرم (دانشجوی کارشناسی ارشد MBA )
 

 چکیده: این مقاله  خلاصه ای از پیشرفت های اخیر در زمینه مدیریت استراتژیک است . مخصوصاً این مقاله پیرامون این موضوع بحث می کند که تغییرات اخیر سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی نسبتاً تاثیر کمی در عملکرد سازمانی داشته است اما تفاوت های بزرگی در برنامه ریزی و جنبه های استراتژیک مدیریت ایجاد کرده است. آنالیز و ترکیب پیشرفت های اخیر در مدیریت استراتژیک در این مقاله بیانگر آن است که مدیریت استراتژیک در حال ورود به یک عصر جدید است که در آن (1) میل به شرط بندی مهم تر از قبل شده است ؛ (2) نگرانی بیشتری برای مسئولیت اجتماعی نسبت به قبل ایجاد شده است . با توجه به این آنالیز ها ، این خصوصیات دوره ی جدید عمیق هستند و تمایلات فراگیرنده ای هستند که بیشتر از پاسخگویی به حوادث اخیر است .


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چکيده:
در دنياي رقابتي امروز مشتريان در کانون اصلي توجه شرکتها قرار دارند و رضايت‌مندي آنها عامل اصلي کسب مزيت رقابتي سازمانها است. لازمه جلب رضايت مشتريان برآورده ساختن کامل نيازهاي آنها و شناسايي دقيق خواسته‌ها، انتظارات، تمايلات، تواناييها و محدوديتهاي آنها در خريد محصولات است. با دستيابي به چنين اطلاعاتي مي‌توان عوامل تأثيرگذار بر رفتار مصرف‌کنندگان را به خوبي تشخيص داد و در اتخاذ تصميمات بازاريابي شرکتها از آن استفاده کرد. بنابراين محصولات شرکتها بايد مطابق با مزاياي مورد انتظار مشتريان باشد. در اين راستا شناخت ابعاد مختلف گرايش خريدار و تعيين ارتباط بين آنها با عناصر آميخته بازاريابي ضروري است. بنابراين در اين مقاله با مروري بر ادبيات موجود در تئوري‌هاي مديريت، مفهوم آميخته بازاريابي و تحولات آن از آغاز تا کنون به دقت مورد کنکاش قرار گرفته و براساس اين مطالعات آميخته نوين بازاريابي ارائه شد. در ادامه توجه ويژه‌اي به بحث رفتار خريد مصرف‌کننده شده است. در اين بخش ابتدا مدل جامعي از رفتار خريد مصرف‌کننده که مورد توافق عموم متخصصان بازاريابي است، ارائه شده است. سپس مفهوم گرايش خريدار و ابعاد پنج‌گانه آن به تفصيل مورد بررسي قرار گرفته و در ادامه مدلي از ارتباط بين گرايش خريدار و بازارياب و در انتها نيز مدل مناسبي براي تعيين ارتباط بين رفتار خريد مصرف‌کننده و هر يک از عناصر آميخته بازاريابي ارائه شده است.



ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

با تشكر از 

آی اس آی ژورنال               http://isimag.blogfa.com



ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مترجم: هوتسا عسکری نسبچ
منبع: فوربز
آیا مدیران موفق می‌توانند درسازمان‌های دیگر هم مدیریت تاثیرگذاری داشته باشند؟ تنها عده کمی ‌با داشتن هنر مدیریت، توانایی ترویج روابط، جلب اعتماد افراد و انعطاف در مقابل تغییرات از عهده رهبری به خوبی بر می‌آیند.

مدیریت موضوع پیچیده‌ای است، شما مدیرلایقی هستید یا نه، توانایی الهام‌بخشی و هدایت دیگران را دارید یا ندارید، موفق هستید یا نیستید. رهبری بیشتر نحوه نگرش به انجام کارها است تا مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل تعلیم. مدیران موفق با اطلاع از مسوولیت‌های خود و با داشتن ویژگی‌های خاص، محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهند.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امروزه برند( نشان تجاری )حرف اول را در اقتصاد جهانی می زند و کشورهایی که دارای برند های معتبر در زمینه های مختلف هستند، بازار های جهانی را در اختیار خود گرفته اند .

برای برند تعریف های متعددی وجود دارد تعریفی که شاید  جامع تر از همه به نظر برسد ، تعریفی است که گاردنر ولوی ارایه کرده و عبارتند از ((برند عادتی پیچیده است که دامنه متنوعی از ایده ها و ویژگیها را در برمی گیرد. برند نه تنها با استفاده از آهنگ خود (و نیز معنی و مفهوم لغوی خود) بلکه مهمتر از آن با استفاده از هر عاملی که در طول زمان با آن آمیخته اند و در جامعه به صورت هویتی شناخته شده نمود یافته است، با مشتری سخن می گوید))

برند سرمایه ای برای سازمان تولید کننده محسوب می شود که ارزش آفرینی را به ارمغان می آورد و این ارزش آفرینی باعث نفوذ و ماندگاری در بازار های هدف می شود که نوعی حس  اعتماد را در مصرف کننده به وجود می آورد .

وقتی این حس اعتماد در مصرف کننده ایجاد شود ، مشتری نسبت به آن برند وفادار باقی می ماند و این وفاداری باعث تداوم خرید کالا توسط مشتری می شود و این یعنی تضمین فروش آن کالای خاص ، که زمینه ساز سود های سرشار ، تضمین برگشت اصل سرمایه  و ادامه اشتغال کارکنان آن برند خاص خواهد شد .

با افزایش رقابت در اقتصاد جهانی، ساختن برند، یک انتخاب نبوده بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در صورت اجرا نکردن باید شاهد آن بود که بازار های داخل در قبضه واردات قرار می گیرد و فاتحه صادرات را باید خواند.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

براساس گزارشی که موسسه "میلوارد براون" اخیراً منتشر کرده است، ارزش 100 "برند" معروف و شناخته شده دنیا در سال 2009 بیش از 2000 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران در دهه‌های گذشته بسیاری از شرکتهای معروف و صاحب "برند"های شناخته شده، هنگام رکود اقتصادی، هزینههای تبلیغاتی خود را کاهش می‌دادند؛ در حالی که در سال گذشته بر خلاف انتظار، هزینه‌های معرفی "برند"ها را افزایش دادند که موجب شد حجم فروش این شرکتها تحت تأثیر رکود مالی قرار نگیرد یا کمتر تأثیر پذیرد. به هر حال تبدیل شدن یک کالا به کالای "برند"ی، وفاداری مصرف‌کننده را به دنبال دارد و مصرف‌کنندگان حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به "مارک"‌ها یا "برند"های مورد علاقه خود وفادار باقی می‌مانند.

در قرن 21 فناوری اطلاعات بالاترین دستاورد را برای شرکتهای فعال در این زمینه به ارمغان آورده است و "گوگل" موفق شده است ارزش "برند" خود را به 114 میلیارد دلار برساند و در صدر همه شرکتهای صاحب "برند" قرار گیرد.

کمپانی "آی.بی.اِم" نیز در سال گذشته علیرغم رکود اقتصادی دنیا ارزش "برند" خود را با 30 درصد افزایش به 86 میلیارد دلار رساند. در سال 2009 ارزش برند "آپِل" معادل 83 میلیارد دلار و ارزش برند "مایکروسافت" بیش از 76 میلیارد دلار بوده است.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

به ندرت می توان داستانی را در دوران پس از جنگ ژاپن یافت كه به اندازه حكایت شركت سونی مدیران سراسر جهان را مجذوب خویش ساخته باشد.

البته اوایل این داستان به سبب آنكه در دوران جنگ می گذشت بسیار كم شرح داده شده است.

می گویند داستان سونی در یك فروشگاه بزرگ در توكیو آغاز شد، جایی كه در آنجا روز هفتم مه سال ۱۹۴۶ ماسارو ایبوكا و آكیو موریتا شركت مشترك خویش را با نام «توكیو تسوشین كوگیو» تاسیس كردند. بدین ترتیب دو مهندس نابغه در خاكسترهای جنگ جهانی دوم یك اسطوره را آغاز كردند. البته شاید دانستن این تاریخ به عنوان نقطه شروع داستان خیلی درست نباشد، زیرا ایبوكا و موریتا یك دیدار مهم را هم قبل از آن انجام داده بودند _ حدود ده ماه قبل از بمباران هیروشیما. ژاپن پاییز ۱۹۴۴ را می گذراند: «تقریباً هر روز هواپیماهای بی-۲۹ از بالای سرمان می گذشتند. این هواپیماها پس از ریختن بمب های خود بر روی توكیو، كاوازاكی و یوكوهاما به هنگام بازگشت آسمان منطقه ما را در اشغال خویش در می آوردند.» موریتا در كتاب زندگینامه خویش با ذكر جملات فوق به یادآوری آن دوران می پردازد. تا آن زمان جوان ۲۳ ساله تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فیزیك در اوزاكا به پایان رسانده بود و یك دوره آموزش افسری را هم تمام كرده بود. او در مهمترین پروژه تحقیقاتی ارتش به كار اشتغال داشت: واحدی ویژه با بودجه ای كه در آن زمان یك ركورد بود (۲۰۰ میلیون ین) تسلیحات و بمب های هدایت شونده و تجهیزات دید در شب ابداع می كرد. موریتا می نویسد: «برای من بسیار جذاب و وسوسه برانگیز بود كه در تیم اجرای پروژه حضور داشته باشم.»


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیل پژو در سال 1810 یک کمپانی برای ساخت آسیاب‌های قهوه تاسیس کرد، در سال 1830به تولید دوچرخه پرداخت و بالاخره از سال 1842 تولید آسیاب‌های قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد. آرماند پژو، فرزند امیل در مارس سال 1849 متولد شد و امیل خوشحال بود که می تواند کارخانه را به او بسپارد.

اولین مارك شیر پژو برای تیغه‌های اره و وسایل استیل ساخت این شرکت طراحی شد و در حقیقت سمبل 3 صفت بارز تیغه اره‌های پژو یعنی تیزی دندانه‌ها، انعطاف‌پذیری تیغه و سرعت برش بود. ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه با تولید دوچرخه «گراند بای» در سال 1882 آغاز شد.

آرماند پژو به صنعت خودرو بسیار علاقه‌مند بود و بعد از ملاقات‌هایی که با آقای گوتلیب دایملر و دیگر افراد خبره این صنعت داشت، به اهمیت این صنعت پی برد و شروع به طراحی و تولید خودرو کرد. اولین خودروی پژو که خودرویی سه چرخ بود در سال 1889 تولید شد.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لیلان معصومی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات

چکیده

رقابت فزاینده ی جهانی که امروزه شرکتها با آن درگیر هستند لزوم توجه سازمانها به مشتریان و مدیریت روابط بامشتریان را سبب می شود اما مطالعات صورت گرفته نشان میدهند که ۷۰درصد اجراهای مدیریت ارتباط با مشتری انتظارت مدیران را برآورده نساخته است.

شناخت نسبت به نوع سازمانی که استراتژی در آنجا پیاده میشود، ایجاد بانک داده های مشتری، طبقه بندی و تمایز مشتریان مختلف( وفادار-عادتی- تعاملی- رابطه ای)، توجه به ماهیت رولبط با مشتری در اجرای استراتژی مدیریت روابط با مشتری منتج به افزایش ارزش افزوده برای سهامداران، افزایش سود و کاهش هزینه ها برای شرکت می شود. رویکرد استراتژیک نسبت به مدیریت ارتباط با مشتری رویکردی فراگیر، سیستماتیک و چند بعدی می باشد که تعامل بین مدیریت ارتباط با مشتری و اولویتهای استراتژیک سازمان (مثل جذب مشتریان جدید، ارتقای بهره وری و کاهش هزینه ها، دسترسی ایمن به بازارهای جدید) را برقرار می سازد.

کلمات کلیدی:

مدیریت ارتباط با مشتری، استراتژی،مشتریان وفادار، مشتریان عادتی، چرخه عمر مشتری.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اکبر احمدی – کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
TMBAچکیده:
در یک نگاه کلی می‌توان گفت مؤثرترین استراتژی برای غیر دولتی کردن اقتصاد ملی معکوس کردن جریان واقعی دولتی شدن اقتصاد است. در این استراتژی آزادسازی اولویت اول را دارد و خصوصی‌سازی به عنوان نتیجه ناگزیر این سیاست مطرح می‌شود و نه به عنوان یک هدف و با اولویت اول. با چنین رویکردی شاید بهتر بتواند علل شکست برنامه‌های خصوصی سازی در ایران را توضیح داد. مداخله دولت در همه عرصه‌های نظام اقتصادی و بازارها (کار، سرمایه ، کالا) بزرگترین مانع رشد بخش خصوصی واقعی و رقابتی است. تا زمانی که بخش خصوصی رشد نکند دولت کوچک نخواهد شد. بخش خصوصی به عنوان موتور و محرک اصلی رشد اقتصادی و صنعتی شناخته می‌گردد. زیرا با بکارگیری سرمایه خود و جذب و مشارکت سرمایه‌های غیر دولتی و استفاده بهینه از منابع انسانی و اعمال مدیریت کارآمد می‌توان ضمن ایفا نقش خود در رشد اقتصادی و صنعتی کشور همواره تحت نظارت هدایت و راهبری هدفمند دولت همراه با بهره‌گیری از قوانین و مقررات شفاف و روان ولی فاقد کمتری گریزگاه برای سوء استفاده‌ها و فرصت‌طلبی‌ها اهداف توسعه‌ای دولت را محقق نماید. امروزه اصلاحات اقتصادی از نوع خصوصی‌سازی در بسیاری از کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه به عنوان یک رویکرد راهبردی محسوب می‌شود. لزوم تغییر نقش دولت توانمندسازی بخش خصوصی رقابت‌پذیری اقتصاد و تعامل با قواعد جهانی‌سازی و سیاستگذاری‌های مبتنی بر آزادسازی اقتصاد و تقویت بخش خصوصی را ضرورت می‌بخشد. امّا توجه به این نکته لازم است که از نظر تعامل استراـزی با ساختار توفیق پیاده‌سازی استراتژی اصلاحات اقتصادی و خصوصی‌سازی بستگی تام به وضعیت و شرایط قابلیت‌های اقتصادی و اجتماعی دارد. ساختار کلان کشور از جمله بستر حقوقی نهادینه‌سازی احترام به مالکیت بخش خصوصی و رعایت حقوق قراردادها مقابله با تعدی و تجاوز به حقوق بخش خصوصی وجود منابع پویا و مدیران حرفه‌ای رقابت‌پذیر فرهنگ متناسب با اصلاحات و خصوصی‌سازی وجود معیارها و استانداردهای قیمت‌گذاری و ارزیابی داراییها و بازار سرمایه پویا و … در کامیابی و یا شکست استراتژی خصوصی سازی نقش غیر قابل انکاری دارد بر همین اساس برخی از رویکردهای خصوصی جهشی و با شتاب و با وجود ایجاد شور و شوق فراوان در کوتاه‌مدت خاتمه می‌یابد. در برخی از کشورهای در حال توسعه به دلیل سیطره نگرش دولت گرا و دولت بر اقتصاد ساختار کلان و قابلیت‌های داخلی با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. بنابراین به دلیل سود اقتصادی مناسب استراتژی با ساختار کلان داخلی فرآیند خصوصی سازی با چالشها و بحرانهای اقتصادی و اجتماعی از قبیل شورشهای اجتماعی و کارگری و … مواجه می‌شود.
بدین ترتیب به منظور اینکه خصوصی سازی در این گونه کشورها منشأ ثمرات چشمگیری از قبیل تحرک پویای اقتصاد کارآمدی توسعه سرمایه گذاری و اشتغال مولد و غیره می‌شود و در بلندمدت شکوفایی اقتصادی کشور را تحقق بخشد خصوصی سازی مرحله‌ای مطرح می‌شود که در قالب این طرح ابتدا مدیریت بنگاه‌ها و شرکت‌ها از دولت به شرکت‌های ما در تخصصی (هولدینگ‌ها) واگذار می‌شود.

کلید واژه: اصل ۴۴ قانون اساسی – خصوصی سازی – سرمایه گذاری اقتصادی – قیمت گذاری
سرمایه گذاری
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مولف/مترجم: عليرضا کياني
موضوع: مديريت منابع انساني / فنآوري اطلاعات IT
سال انتشار(ميلادي): 2003
منبع: ماهنامه تدبير-سال چهاردهم-شماره134

چکيده:
برنامه ريزي نيروي انساني امروزه يکي از مهمترين وظايف مديريت منابع انساني به شمار مي آيد که تاثير عميقي بر ساير فعاليتهاي مديريت دارد. اگر ازطريق برنامه ريزي کارا بتوانيم افراد شايسته را جذب سازمان کنيم به علت کاربرد روش علمي و نگرش سيستمي که در برنامه ريزي نيروي انساني وجود دارد بسياري از مشکلات مديريتي در سازمانها رفع خواهدشد. کاهش هزينه ها، آموزش مستمر کارکنان و همگام شدن با تحولات محيطي و فنــــاوري روز را از جمله مزاياي کاربرد برنامه ريزي اثربخش و کاراي نيروي انساني بايد دانست.
ارتباط تنگاتنگ برنامه ريزي و اطلاعات سبب ايجاد و بکارگيري سيستم هاي اطلاعاتي موردنياز باتوجه به اندازه، نوع و فناوري موجود سازمانها شــده است. بکارگيري کامپيوتر و شبکه هاي اطلاع رساني را بايد به عنوان عامل پيوند دهنده برنامه ريزي و سيستم هاي اطلاعاتــــي دانست. در اين مقاله سعي شده به طور مختصر تعاريفي از برنامه ريزي نيروي انساني و سيستم هاي اطلاعاتي منابع انساني و کاربرد آن و درنهايت طراحي، اجرا و چالشهاي پيش روي (HUMAN RESOURCES INFORMATION SYSTEMS = HRIS) بيان شود.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بشر از بدو خلقت با «کیفیت» سرو کار داشته است؛ مثلا در ساختن خانه و محل سکونت خود و در تشخیص مناسب بودن اسلحه و وسیله دفاعی خود، به نوعی از آن استفاده کرده است.

دیری نپایید که با گسترش پهنه نیازهای آدمی و در پی آن ایجاد بازارهایی جهت دادوستد کالاها و خدمات، مساله کیفیت و وسعت یافتن بیش از پیش بازارها و کنترل کیفیت مطرح شد و پس از چندی، به عنوان عاملی اساسی و تاثیرگذار در عرصه تولید کالا و ارائه خدمات شناخته شد. با وقوع انقلاب صنعتی در قرن هیجدهم او روی آوردن به تولید انبوه توسط بنگاه های اقتصادی مختلف، زمانی کوتاه و به صورتی چشمگیر، کم کم زمانی کوتاه به صورتی چشمگیرف زمزمه هایی درباره لزوم به کارگیری روش های علمی در زمینه کنترل کیفیت به گوش رسید. تاریخچه این دانش که اکنون چند دهه ای بیش نیست که به عنوان یک حوزه علمی مستقل مطرح شده، گواه آن است که سرآغاز توسعه و گسترش فعالیت های کنترل کیفیت به صورت حاضر در اوایل قرن بیستم بوده است.

 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیریت کیفیت جامع یک نوع دیدگاه مدیریتی است که در دهه ۱۹۵۰ شکل گرفته و به تدریج توسعه یافته تا اینکه در اوایل دهه ۱۹۸۰ بصورت عمومی درآمد کیفیت جامع شرح فرهنگ، نگرش و نوع سازماندهی شرکتی است که تلاش می کند تا با ارائه کالا و خدمات، نیازهای مخاطبان را برطرف سازد برای اجرای موفق مدیریت کیفیت جامع سازمان باید براین اصول هشت گانه سرمایه گذاری کند.

) علم اخلاق
۲) تمامیت و یکپارچگی
۳) اطمینان سازی
۴) آموزش
۵) کار گروهی
۶) رهبری
۷) شناسایی
۸) ارتباطات

این مقاله با هدف شرح اصول هشت گانه تشکیل دهنده مدیریت کیفیت جامعM.Q. Tمی باشد.

 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاد تحقیقات آتی
حسن صابری (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تفرش)
۵) مقدمه
مطالعه حاضر به منظور بررسی روابط میان تلاشهای بازاریابی و ایجاد ارزش برند در بازار پوشاک ایران، روابط بین یازده فعالیت بازاریابی منتخب و چهار بعد ارزش برند را با استفاده از یک مدل مفهومی، مورد مطالعه قرار داد. استنتاجات مهمی برای فرایند ایجاد ارزش برند در بازار ایران به دست آمد.
استراتژی بازاریابی مهمترین منبع ایجاد ارزش برند، به شمار می آید. تعداد زیادی از مطالعات تأثیر عناصر مختلف آمیخته بازاریابی را بر ارزش برند مورد بررسی قرار داده اند. بهرحال، اکثر آن مطالعات در ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی شکل گرفته است. به دلیل اینکه تفاوتهای فرهنگی می توانند تاثیر تلاشهای بازاریابی بر ایجاد ارزش برند را تعدیل نمایند، بنابراین آن یافته ها ممکن است که بدون انجام آزمون های تجربی قابل تعمیم به دیگر بازارها نباشند.
درکنار انجام تحقیقات بسیار محدود در زمینه ایجاد ارزش برند در بازار ایران، هیچ گونه مطالعه ای به طور خاص بر بازار پوشاک تمرکز نکرده است. بنابراین این مطالعه از مدل ارزش ایجاد برند برای بررسی تأثیرات تلاشهای بازاریابی بر ایجاد ارزش برند در ایران استفاده می نماید. اهداف تحقیق حاضر، پاسخ به سئوالاتی مانند اینکه چگونه با استفاده از استراتژی بازاریابی مناسب در ایران ارزش برند ایجاد نماییم و آیا فعالیتهای بازاریابی طراحی شده برای ایجاد ارزش برند نیاز به اصلاح دارند تا با طرزنگرش ها یا رفتارهای بازار ایران همساز شوند؟.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فصل چهارم : تحلیل ها و نتایج
حسن صابری (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تفرش)
۴) مقدمه
این فصل مشتمل بر تجزیه و تحلیل داده ها و نمایش نتایج مطالعه حاضر است. در این فصل فراوانی های مربوط به پاسخ ها، ویژگیهای نمونه، تحلیل های آماری ارائه می گردد و در پایان، یافته ها به شکلی مشروح مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.
تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و در سه مرحله انجام پذیرفت. این سه مرحله عبارت بودند از: (۱) شناخت داده ها و آماده سازی آنها برای تحلیل؛ (۲) ارزیابی مدل و انجام تست های روایی و پایایی معیارها؛ (۳) و سپس تحلیل مدل مفهومی ارائه شده. در پایان ۳۹ فرضیه مطرح شده در این مطالعه مورد آزمون قرار گرفتند و در نهایت یافته های مرتبط با هر فرضیه، توصیف و بحث گردیدند.
۱-۴) فراوانی پاسخ های مربوط به مارکها
در این مطالعه از روش نظرسنجی پرسشنامه ای برای جمع آوری داده ها از مراکز خرید استفاده گردید. شش مرکز خرید برای این منظور انتخاب گردیدند. در مجموع بیش از ۶۶۰ مشارکت کننده در طیف سنی بین ۱۸ تا ۳۹ به سئوالات پاسخ دادند. هدیه کوچکی نیز برای افزایش کیفیت پاسخ ها به مصاحبه شوندگان ارائه شد، اما لازم به ذکر است که مشارکت کاملاً داوطلبانه بود. همه پرسشنامه بعد از تکمیل مورد بررسی قرار گرفتند تا موارد نامناسب حذف گردند. از ۷۰۰ پرسشنامه، ۶۷۴ پرسشنامه ( معادل ۹۶درصد) معتبر بودند و برای این مطالعه مورد استفاده قرار گرفتند و بقیه حذف گردیدند. ۲۶ پرسشنامه ( حدود ۴درصد) به دلیل اینکه کامل نشده بودند یا الگوهای پاسخ سیستماتیک خاصی را نشان می دادند و یا پاسخ دهندگان خارج از طیف سنی مشخص شده بودند، حذف گردیدند. ناقصی برخی از پرسشنامه ها مربوط به کمبود وقت پاسخ دهنده و یا فقدان دانش او نسبت به برندهای استفاده شده در این پرسشنامه بود.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فصل سوم:روش شناسی تحقیق
حسن صابری (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تفرش)
۳) مقدمه
تمرکز اولیه این مطالعه بررسی روابط بین فعالیت های بازاریابی منتخب و ایجاد ارزش برند برای برندهای پوشاک در بازار ایران بود. هدف دوم بررسی تاثیرات متفاوت تلاشهای بازاریابی بر ایجاد ارزش برند در بازار پوشاک ایران بود به عنوان مثال بررسی تفاوتهای بین ترفیعات قیمتی و ترفیعات غیرقیمتی.
هدف این فصل تشریح متدلوژ ی تحقیق این مطالعه، نشان دادن یافته های حاصل از پیش آزمون ابزار توسعه یافته برای جمع آوری داده ها، بیان رویه های جمع آوری داده ها است. در ادامه نمونه و روش نمونه گیری توضیح داده خواهد شد و سپس با تشریح چگونگی توسعه ابزار و تکنیکهای تحلیل آماری استفاده شده برای ارزیابی داده ها و آزمون فرضیه ها، فصل به پایان می رسد.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فصل دوم: ادبیات نظری
حسن صابری (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تفرش)

۱-۲) فرهنگ
تعاریف متعددی از فرهنگ وجود دارد. کروبر و پارسونز (Kroeber and Parsons., 1958) آن را الگوهایی از ارزشها، ایده ها و دیگر سیستم های سمبولیک تعریف کرده اند که به عنوان فاکتورهایی در شکل گیری رفتار انسانی تثیرگذار می باشند. طبق تعریف سموار و پورتر (Samovar and Porter., 1994) فرهنگ اشاره به ذخائر فزاینده دانش، تجربه، اعتقادات، ارزشها، طرزنگرش ها، معانی، سلسله مراتب، مذاهب، ماهیت زمان، نقشها، روابط فضایی، مفاهیم جهان و اشیا مادی دارد که بوسیله گروهی از افراد یک نسل از طریق تلاش فردی و گروهی کسب می گردد. طبق واژه نامه وایت(White., 1969)، فرهنگ از عناصر تکنولوژی ( متریال)، ساختار اجتماعی (رفتار) و ایدئولوژی ( شناخت) تشکیل شده است. از آنجا که فرهنگ یک سیستم تعاملی است، این عناصر در ارضای نیازهای انسانی، از یکدیگر تأثیر می پذیرند.
پوشاک یک خرده فرهنگ است، پوشاک مظهر فرهنگ خاص خودش است اما به لحاظ کلی جهانشمول است. این خرده فرهنگ همچنین شامل سه عنصر اولیه و متمایز اما مرتبط به هم است: تکنولوژی ( فرهنگ مادی)، ساختار اجتماعی( رفتار اجتماعی) و ایدئولوژی ( اعتقادات، طرزنگرش ها و ارزشها)
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فصل اول: کلیات تحقیق
حسن صابری (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تفرش)
۱-۱) بیان مسئله
استراتژی بازاریابی اغلب به عنوان مهمترین ابزار ایجاد ارزش برند مورد توجه قرار می گیرد. طی سالهای گذشته، شمار زیادی از مطالعات در جستجوی این بودند که عناصر مختلف آمیخته بازاریابی چگونه بر ارزش برند تأثیر می گذارند. بهرحال اکثر این مطالعات در آمریکا یا دیگر کشورهای غربی شکل گرفته اند، بنابراین یافته های آنان بدون انجام آزمونهای تجربی قابل تعمیم نخواهند بود. این مطالعه از مدل ایجاد ارزش برند استفاده خواهد نمود تا رابطه بین فعالیتهای بازاریابی و ارزش برند را برای برندهای پوشاک در بازار ایران بررسی نماید.
ارزش برند از طریق نام برند سودمندی فزاینده و ارزش افزوده بیشتری را به یک محصول می دهد. محققان اثرات آشکار تلاشهای بازاریابی متفاوت و شرایط بازار را بر ارزش برند فهرست نموده اند. به عنوان مثال سیمون و سالیوان ( Simon an Sullivan, 1993) هزینه های بازاریابی، هزینه های تحقیقات بازار و نیروی فروش، قدمت برند، سهم تبلیغات و سبد کالایی را به عنوان منابع ایجاد ارزش برند، لیست کرده اند. دیگر فعالیتهای بازاریابی مانند روابط عمومی(Aaker., 1991) ، تضمین (Boulding and Kirmani., 1993) ، شعار تبلیغاتی، علائم و بسته بندی (Aaker., 1991)نیز پیشنهاد شده اند. بر اساس مطالعه کلر(keller., 2002)، چند فعالیت بازاریابی (مثل: تبلیغات، ترفیعات، بازاریابی رویداد/حمایت مالی و روابط عمومی) اثرات مثبت بر ارزش برند دارند. کلر بعد از آن پیشنهاد کرد که فعالیت های بازاریابی متفاوت، تأثیرات متفاوتی دارند. به عنوان مثال، تبلیغات اغلب عنصر اصلی یک برنامه ارتباطات بازاریابی در ایجاد ارزش برند محسوب می گردد.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شرکتها با بکارگیری آندسته از راهکارهای روانشناسی که علت و نحوۀ تفکر و عملکرد افراد را تشریح می کند، قادر به تغییر نگرش و رفتار کارکنان خویش خواهند بود.
نویسنده: امیلی لاوسون و کالین پرایس
ترجمه از: محمد سالاری

بیش از ۱۵ سال است که برنامه های بهبود عملکرد سازمانی در سطح گسترده ای رواج پیدا کرده اند. اما هنوز سخت به اجراء در آمدن آنها زبانزد همگان است. توفیق این برنامه ها به این بستگی دارد که بتوانیم صدها و هزاران گروه و فرد را راضی کنیم تا کارها را به شیوه ای دیگر انجام دهند، راضی کردن آنها نیز صرفاً زمانی امکان پذیر است که طرز فکرشان در مورد کارشان تغییر پیدا کند. در واقع، مدیران بایستی چیدمان فکری کارکنان را تغییر دهند که کار چندان ساده ای نیست.

مدیران اگر قبل از درگیر شدن در این برنامه های پیچیدۀ بهبود عملکرد می توانستند تنها به این پرسش …..

که “چه مقدار تغییر برای تحقق چه درآمدی در کسب و کار مورد نیاز است؟” پاسخ دهند، آنگاه کار برایشان بسیار آسانتر می شد. درکل آنها می توانند سه سطح از تغییر را برای سازمان خود مورد توجه قرار دهند. در اولین سطح، مدیران می توانند شرکت را مستقیماً وادار کنند تا بدون تغییرشیوۀ انجام کارها به درآمد مورد نظر برسد. توضیحی که در این مورد وجود دارد، اختصاص و تمرکز دارائی های نه چندان اصلی و مهم بر کارهای اصلی و مهم شرکت است. در سطح دوم، کارکنان بایستی تا اندازه ای به تنظیم فعالیتهای خود بپردازند یا برای رسیدن به یک حداقل هدف، به تغییراتی در چیدمان فکری موجود خود دست بزنند. بطور مثال شرکتی که با کم شدن شیب مثبت سود خود مواجه است می تواند از کارکنان بخواهد تا روشهای جدیدی برای کاهش هزینه ها پیشنهاد کنند، یا یک شرکتی که پایبند نوآوری است می تواند ارتباطات جدیدی را با دانشگاهها و مراکز آکادمیک برای افزایش ورودی ایده ها به سازمان برقرار کند تا جریان ورود محصولات جدید به بازار تسهیل گردد.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دکتر محمدرضا شجاعی- عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
احمد اسعدی کرگان – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند
رحمان طرهانی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند
TMBAچکیده
شرکت‌ های تعاونی اعتبار یکی از انواع شرکتهای تعاونی هستند که در زمینه ارائه تسهیلات مسکن و خودرو و نیز انواع وامها به اعضا نقش بسزایی ایفا می کنند. این شرکتها باید استراتژی مناسبی اتخاذ نمایند تا بتوانندکارکنان سازمان خویش را برای سرمایه گذاری در شرکت تشویق نمایند. شرکت تعاونی اعتبار کارکنان وزارت اقتصاد و دارایی یکی از این نوع شرکتها است که در سال ۱۳۷۶ تشکیل شده است . فعالیت رسمی اعضای هیات مدیره از سال ۸۶ آغاز و شرکت با استفاده از تجارب سایر تعاونیها اقدام به برگزاری جلسات هیات مدیره و ایجاد تشکیلات منظم اداری، مالی و فنی نمود. برای شناسایی استراتژیهای مناسب این شرکت از روش ماتریس سوات (SWOT) استفاده شده است. این روش به چند مرحله تقسیم می شود که در مرحله اول بیانیه ماموریت شرکت‌ تعیین و در مرحله دوم ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE)) و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE) آورده شده است. با توجه به اطلاعات بدست آمده در مراحل اول و دوم، در مرحله سوم ماتریس سوات (SWOT)و ماتریس داخلی و خارجی (IE) تشکیل شده است. در این مرحله استراتژیهای مناسب این شرکت که شامل استراتژی رقابتی است، انتخاب می شود.
کلید واژه ها شرکت تعاونی اعتبار- ماتریس سوات- استراتژی – ماتریس ارزیابی عوامل خارجی-ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیریت بازاریابی تلاش آگاهانه‌ای است برای به‌دست‌آوردن نتایج مثبت در مبادله با بازارهای هدف. مدیریت بازاریابی در هر بازاری کاربرد دارد و قابل اجراست. به‌طور مثال یک مدیر منابع انسانی با بازار نیروی کار یا یک مدیر خرید با بازار مواد اولیه سر و کار دارند. اما به‌طور کلاسیک، مدیریت بازاریابی به وظایف آن دسته از کارکنان سازمان اطلاق می‌شود که با فروش محصولات و خدمات نهایی سر و کار دارند؛ مانند مدیر فروش، مدیر تبلیغات و فروشندگان.[۱]


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل

تاکنون، تعاریف متعددی برای مدیریت، ارائه شده است. برخی از مهمترین تعاریفی که ارایه شده، به قرار زیر است:

  • هنر انجام امور به‌وسیله دیگران
  • فرآیندی که طی آن تصمیم‌گیری در سازمان‌ها صورت می‌پذیرد
  • انجام وظایف برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل
  • علم و هنر هماهنگی کوشش‌ها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی
  • بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیم‌گیرنده و رابط برای اعضای سازمان[۱]
  • است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می‌گیرد.

ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دنیای‌اقتصاد- مجمع جهاني اقتصاد در گزارش سالانه «شاخص رقابت‌پذيري جهاني» از ارتقاي هفت پله‌اي رتبه رقابت پذیری اقتصاد ايران نسبت به سال گذشته خبر داد؛ براساس این گزارش، شاخص رقابت‌پذيري اقتصاد ايران از 14/4 در سال گذشته به 26/4 در سال 2011 افزايش يافته و اين ارتقا، باعث صعود رتبه ايران از 69 به 62 در بين 142 کشور جهان شده است. در همین حال در بین 21 کشور منطقه، ایران رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. گزارش مجمع جهانی اقتصاد که با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تدوین شده است، «مشکل دسترسی به منابع تامین مالی»، «عدم ثبات در سیاست‌های دولت»، «تورم»، «دیوانسالاری دولتی» و «عدم وجود زیرساخت‌های کافی» را پنج مشکل اول کسب‌وکار برای فعالان بخش خصوصی ايران برشمرده است.آن‌گونه که مجمع جهانی اقتصاد گزارش داده است، قطر با کسب رتبه چهاردهم جهانی در صدر جدول رقابت‌پذیرترین اقتصادهای منطقه قرار دارد و پس از آن، کشور عربستان سعودی با رتبه هفدهم جهانی، دومین اقتصاد منطقه است. در سطح جهانی نیز، سوئیس، سنگاپور، سوئد، فنلاند و آمريکا رتبه‌های اول تا پنجم رقابت پذیرترین اقتصادها را به خود اختصاص داده‌اند. 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سال هاست که استیو جابز در کانون توجه عمومی قرار دارد اما از بسیاری جهات یکی از مرموزترین چهره های مشهور است که حتی مرگ او به صورت یک معما باقی مانده است. جابز بسیاری از مسائل مربوط به زندگی شخصی اش را پوشیده نگه داشته است. از خانواده ی عجیب و غریبش تا مبارزه ی او علیه سرطان لوزالمعده، بیماری که بالاخره صبح ۶ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی او را از پا درآورد.

در حالیکه مدیرعامل و یکی از بنیان گذاران شرکت اپل در اکثر مصاحبه ها از صحبت در مورد زندگی شخصی اش اجتناب می کرد، نکات بسیاری هست که از زندگی او می دانیم چیزهایی بیشتر از مسائل کاری نظیر مک و آی فون. اما اگر با دقت بیشتری به جزئیات زندگی شخصی او بنگریم می توانیم مردی را که در زمان ما قدرتمندترین ذهن را در فناوری معاصر داشت، بهتر بشناسیم.


 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مفهوم اجمالی بورس اوراق بهادار:

کلمه بورس ، یک واقع واژه فرانسوی است که ریشه آن از یک نام یونانی و لغت لاتین بورسا Bursa گرفته شده است. البته ریشه حقیقی آن قدری ناشناخته می باشد. در فرهنگ های معتبر لغت ، در مقابل کلمه بورس ، لفظ [ مبادله] و گاهی هم [مکان مبادله] و هم سیستم مبادله آمده است. در اصطلاح به مفهوم بازار است.

به هرحال اولین بار به این معنی در اروپا و بخصوص در فرانسه بکار رفته است. از نظر اصطلاح اقتصادی ، به نوعی بازار داد و ستد و یا نوعی سیستم خرید و فروش اطلاق می شود که در آن اسناد و اوراق مالی ، پولهای کشورهای مختلف ، طلا ، کالاهای پایه ایی و امثال آن مبادله می شوند. بنابراین گفته می شود : بورس اوراق بهادار ، بورس ارز ، بورس اسناد ، بورس طلا ، بورس نفت ، بورس اتومبیل ،بورس مسکن و ...
پس مفهوم عام بورس از هر نوع مبادله و واسطه مبادله و یا بازار مبادله می باشد

ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 مقدمه
ماندگاری درازمدت و رشد و گسترش سازمان­های امروز، در گرو کسب خشنودی مشتریان است از این‌رو مدیریت بازاریابی که متولی این امر خطیر است، نیازمند برخورداری از نگاهی فراگیر و آگاهی گسترده از درون و برون سازمان است.
مدیریت بازار تاکنون هیچگاه به تلاطم سخت و دگرگونی پرشتاب مانند امروز دچار نبوده است، ظهور رسانه­ها و فنون نوین بویژه بازاریابی الکترونیکی، مسامحه در مورد مقررات و محتوای پیام­های تبلیغاتی، بخش­بندی و هدف­یابی در بازار، واقعیت­های تازه بازارهای جهانی و رقابت شدید شرکت­های چند ملیتی، چالش­های عمده­ای هستند که رو در روی روش­های سنتی مدیریت بازار قرار گرفته­اند. از همین رو، مفاهیم و رهیافت­های علمی تدوین­شده همواره دارای کاستی­هایی هستند و این موضوع بویژه در زمینه گردآوری و مدیریت اطلاعات، که پایه و بنیان بازاریابی الکترونیکی است، چشمگیرتر است.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دراین مقاله به منظور ارائه راهکار برای موفقیت مدیران بازاریابی در دستیابی به اهداف نام تجاری(Brand) و همچنین اثربخشی تلاشهایی (از قبیل موضع‌یابی، تبلیغات و …) که در جهت ارتقای ارزش برند. (نام تجاری) صورت می‌گیرد، مفهوم مدیریت نام تجاری در مؤسسات تولیدی را مطرح کرده‌ایم. مدیریت نام تجاری در مجموع تلاش دارد تا با هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل، برای نام تجاری ایجاد ارزش کند و سپس در جهت حفظ و ارتقای ارزش آن بکوشد. در این مقاله، با دیدگاه بلند‌مدت و راهبردی به ارائه شیوة مدیریت نام تجاری پرداخته‌ایم.
در ابتدا معیارهایی را برای تعریف ارزشهای هسته‌ای نام تجاری و چگونگی خلق یک نام تجاری منسجم ارائه کرده‌ایم و سپس با بیان معیارهایی که مصرف‌کنندگان با آن نام تجاری را ارزیابی می‌کنند، لزوم انجام تحقیقات بازار را خاطر نشان ساخته‌ایم. در این تحقیقات، صفاتی را که مورد توجه مصرف‌کنندگان در مورد هر کدام از معیارها است، شناسایی می‌کنیم و با استفاده از این صفات و درجه‌بندی آنها توسط مصرف‌کنندگان، ارزیابی ذهنی ایشان را از نام تجاری شناسایی کرده و با استفاده از چارچوبی که بر این معیارها استوار است، راهبرد‌هایی متناسب با موقعیتهای مختلف هر نام تجاری ارائه کرده‌ایم. با انتخاب یک راهبرد و اجرای آن نوبت به ارزیابی و ارائه بازخورد برای کنترل و اصلاح می‌رسد. معیارهایی را برای این کار ارائه کرده‌ایم که می‌توانند در ارزیابی عملکرد نام تجاری ما را یاری دهند.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چکیده: یکی از مسائل مهمی که مدیران با آن مواجه اند تصمیم گیری در مورد توزیع کالاست زیرا این تصمیم بر دیگر تصمیمات بازاریابی از جمله قیمت گذاری ، تبلیغات و بسته بندی و... اثر مستقیم دارد. توزیع به زبان ساده به معنای رساندن محصول تولید شده به مصرف کنندگان در زمان و مکان مناسب می باشد. شرکتها اغلب به این عنصر بازاریابی توجه نداشته و برای خود مشکلاتی ایجاد می کنند و زمینه موفقیت رقبا را فراهم می آورند. مدیران باید در انتخاب کانالهای توزیع دقت کنند چون دیگر آمیخته های بازاریابی(محصول ، قیمت ، پیشبرد فروش) کم و بیش قابل تغییر می باشند ولی کانال توزیع زمانی که انتخاب شد به آسانی قابل تغییر نمی باشد.توزیع همواره یکی از مهمترین معضلات سازمانها بوده است. امروزه با اصلاح دیدگاه مدیران و گسترش مسئله توزیع و شاخه¬های آن، مفهوم توزیع فیزیکی و مدیریت بر آن مهمتر می شود. تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، کنترل سطوح خدمات و هزینه و تعادل بین آنها ازجمله وظایف مدیریت توزیع فیزیکی است.

واژگان کلیدی: توزیع، کانال توزیع ، محصول مصرفی، کالای صنعتی
 

ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بازاریابی پارتیزانی (GUERRILLA MARKETING) ، مفهومی است که اول بار توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان "بازاریابی پارتیزانی" در سال ۱۹۸۲ تشریح شد؛ روشی نامنظم و غیرمعمول در انجام فعالیتهای ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم. چنین ترفیعات و پیشرفتهایی گاهی اوقات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف، حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است.  در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی نامنظم جهت کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است و درگیر ابتکارات، نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روشهای بازاریابی سنتی است.

 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ییر امیدیار
امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری ایرانی به نام الهه میرجلالی امیدیار در پاریس به‌دنیا آمد. ۶ ساله بود که با خانواده اش به مریلند آمریکا رفت. وی دانش آموخته دانشگاه تافتز است.پیر امیدیار رئیس و موسس سایت  Ebay.com اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته‌است.جایگاه وی در در لیست ثروتمندان حاضر جهان رتبه ۲۹ و در ثروتمند تاریخ جهان رتبه ۱۹۸  و دومین ثروتمند زیر چهل سال در جهان و ثروتمندترین ایرانی در جهان
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: سه شنبه 1 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شخصی است که در جهان هتلداری چهره ای موفق است و از معدود ایرانیانی است که توانسته خود را در میان هتلداران جهان مطرح کند . وي داراي بيش از 5000 تخت در جزاير قناري اسپانيا و چندين هتل و پارك مدرن در ايران است.او مهندس حسين ثابت است.
 متولد مشهد . نمی توانی سنش را حدس بزنی . یک پارچه انرژی است با حافظه ای قوی . شعر بلند عقاب دکتر خانلری را با شور و احساسی میهن پرستانه می خواند . در مشهد درس خوانده . نهج البلاغه را خوب می شناسد . از قرآن نمونه می دهد و به شش زبان زنده دنیا حرف می زند . او یک ایرانی مسلمان است که به ذره ذره این خاک اهورایی عشق می ورزد .


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

احد عظیم زاده هستم، موفق ترین «بیزینس من» فرش دستباف در دنیا». در این نقل قول تردید نتوان كرد. او چنان با قاطعیت از كار و تجارت خودش دفاع می كند كه ناخودآگاه مخاطب را به این واقعیت می رساند كه فرش عظیم زاده در عرصه تجارت یك استثناء است.

اگر نخستین سال های زندگی مشقت بار این تاجر فرش را در نظر بگیریم و آن را با موقعیت كنونی اش قیاس كنیم، شگفت زده خواهیم شد. كسی كه در هفت سالگی و از همان روز اول مدرسه، مجبور می شود پشت دار قالی بنشیند، اكنون با اتكا به خلاقیت و كار طاقت فرسای خودش، یكی از بزرگ ترین تاجران فرش در دنیا است و به قول خودش هربار كه برای خرید به بازار تبریز می رود، این بازار را تكان می دهد.آن هم در هنگامه ای كه بحران در تار و پود تولید و تجارت فرش دستباف ایران تنیده شده و آمار رسمی دال بر كاهش 33درصدی صادرات این محصول ملی در ماه اول سال جاری است.
   
متن گفت وگو با احد عظیم زاده را بخوانید.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آيا تا به حال به اين موضوع انديشيده‌ايد که انسان‌هاي فوق‌العاده پولدار، براي خريد لباس، عطر و لوازم آرايشي به کدام مغازه مي‌روند؟ منظورمان افرادي مانند "ملکه انگليس" يا "سلطان برونئي" ‌يا "پرنس چارلز" و "بيل‌گيتس" و امثالهم است ! به هر حال شايد تعداد پولدارهاي روي زمين بسيار کمتر از انسان‌هاي عادي و متوسط باشد اما درمقابل، قدرت خريد و توان پول خرج کردن اين افراد را هم نمي‌توان ناديده گرفت و اگر کسي بتواند نظر اين مشتريان را به سوي خود جلب کند و سفارشات آنها را بگيرد، مسلماً ثروت کلاني را به دست خواهد آورد. ثروتي که مي‌تواند فرد را از همه ثروتمندتر سازد.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنیفر روبرتی مدیر بخش بازاریابی گروهی در شرکت MTN، پنج سال است که در این جایگاه کار می کند.
به گزارش ام بی ای نیوز و به نقل از www.interbrand.comوظیفه جنیفر روبرتی ، لزوم کار با آژانس ها و بازارها در خاورمیانه و آفریقا برای تثبیت جایگاه محکم MTN به عنوان برجسته ترین برند در آفریقا و با ارزش ترین برند جهانی را ثابت می کند. این هدف با حمایت مالی اخیر MTN از جام جهانی فوتبال 2010 به اوج خود رسید. در زیر مصاحبه وی با اینتر برند منتشر می شود.
اینتر برند: رمز موفقیت شما در حفظ جایگاه برتر خود در این سال ها چیست؟
جنیفر روبرتی: غذا، پناهگاه و برقراری ارتباط با دیگران سه نیاز اصلی همه انسان ها را تشکیل می دهند. به عنوان یک ارائه دهنده خدمات ارتباطی، در برخی موارد در جاهایی که هیچ گزینه دیگری برای برقراری ارتباط وجود ندارد، این یک مسئولیت بزرگ به شمار می رود. علاوه بر این، در حالی که بازار های ما عمدتا از قبل پیش پرداخت را می پردازند، ما بیشتر درباره ذخیره نقدی بزرگ آن ها بحث می کنیم.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

• در اقتصاد نوین، نرخ رشد تغییرات و افزایش سطح پیچیدگی و فشار بر شرکت ‌ها باعث شده که کارمندان به مشتریان نزدیک ‌تر شوند و در عین حال نظارتی دقیق بر هزینه‌‌ ها داشته باشند.
• فن‌آوری‌ های در حال ظهور مدیریت مجازی را ساده ‌تر خواهند ساخت و در عین حال همین فن‌آوری‌ ها باعث چالش ‌های جدید مدیریتی خواهند شد.
• در آینده، باید توجه بیشتری به نحوه‌ سازماندهی، ایجاد انگیزه و مدیریت افراد داشت.

مقدمه
در دهه‌ های 1980 تا 2000، جهان شاهد زنجیره ‌ای از چالش ‌های جدی بوده است. در اوایل دهه‌ 1980، موضوع کیفیت جامع مطرح شد. تا سال 2000، اغتشاشات زیادی به وجود آمد: واقعیت آن بود که مدیران سازمان‌ ها باید می ‌آموختند تا همراه با محیطی فن‌ آور‌مدار، تغییر کنند یا در آن ذوب شوند. در واکنش به هر چرخه از چنین تغییراتی، تعداد معدودی از نظریه‌پردازان مدیریت یک سیستم جامع را برای نیل به موفقیت خلق می ‌کردند.
واقعیت دیگر، پراکندگی نیروی کار بود. برای نیل به موفقیت، الزامی بود که یا کارمندان سازمان ‌ها به مشتریان نزدیک‌ تر شوند یا مشتریان از طریق استفاده از فن‌آوری‌ های رایج به کارکنان سازمان ‌ها نزدیک گردند. در هر دو حالت، بسیاری از شرکت ‌ها به این نتیجه رسیدند که عملاً برای به حداکثر رساندن عملکردشان هیچ ایده ‌ای ندارند. این امر مشکلاتی جدی را باعث شد. مشتریان ترجیح می ‌دادند که با یک انسان وارد معامله شوند نه با یک آیکون در شبکه. از سوی دیگر، کارکنان نیز امکان تعامل با کارفرمایانشان را از دست می ‌‌دادند. بسیاری احساس می‌ کردند که از دست دادن تعامل با کارفرمایان، به نفع دوران شغلی آنان نیست.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مقدمه
سازمانهایی که در ارائه ارزش به مشتریان خود، فعال تر هستند، سطح رضایت مشتریان آنها بالاتر خواهد بود و احتمال بیشتری وجود دارد تا این امر برای آنها تبدیل به یک موقعیت رقابتی شود. بنابراین، یکی از متداول‌ترین روشها جهت تعیین میزان ارضای نیازها و خواسته‌‌ها از طریق کالاها وخدمات ارائه شده توسط سازمانها سنجش رضایت مشتری است. با وجود این، در مقایسه با ادبیات بازاریابی محصولات مصرفی، ادبیات بازاریابی صنعتی به دلایلی مثل محیط بزرگ و رو به رشد و آشفتگی و پیچیدگی بازار رشد زیادی نداشته و در متون مدیریتی بدان کمتر پرداخته شده است. بنابراین، نیاز به درک جامع‌تری از مدیریت بازاریابی صنعتی در حال حاضر احساس می‌شود.(Micheal H.Morris1988، 4)

 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نکاتي ‌پيرامون فرهنگ تجاري فرانسه

1- پيشينه تحصيلي و مهارت‌هاي ذهني، نکات مهمي ‌در کشور فرانسه به شمار مي‌روند.
2- دولت و صنعت فرانسه از ديرباز روابط بسيار نزديک‌تري نسبت به ساير کشورهاي صنعتي داشته‌اند که اين موضوع سبب پيدايش کارمندان ارشد دولتي بسياري شده که نقش مهمي ‌در صنعت ايفا مي‌کنند.
3- برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت براي دهه‌هاي متمادي يکي از اصول مهم رويکرد فرانسوي بوده و منجر به طراحي برنامه‌هاي مشروح و مفصل توسط کمپاني‌ها شده است.
4- اکثر شرکت‌هاي بزرگ فرانسوي به همراه گرايش‌هاي مرکزي، دفاتر و مراکز اصلي و شعب بزرگ خود را در پاريس ايجاد مي‌کنند.
5- مديران اجرايي شرکت‌هاي فرانسوي معمولا داراي شخصيت کاريزماتيک بوده و هدايت شرکت را به شيوه‌اي مسلط و آمرانه انجام مي‌دهند.
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک شرکت بزرگ قصد استخدام یک نفر را داشت . بدین منظور آزمونی را برگزار کرد که یک پرسش داشت .

پرسش این بود :

شما در یک طوفانی در حال رانندگی هستید. از جلوی یک ایستگاه اتوبوس می گذرید . سه نفر داخل ایستگاه منتظراتوبوس هستند.یک پیرزن در حال مرگ است. یک پزشک که قبلا جان شما را نجات داده است . یک خانم که در رویاهایتان خیال ازدواج با او را دارید .شما  می توانید تنها یکی از سه نفر را سوار کنید . کدام را انتخاب خواهید کرد؟ 

دلیل خود را شرح دهید . 

پیش از این که ادامه حکایت را بخوانید شما هم کمی فکر کنید ؟


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , emodiran.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com