مرجع علوم مدیریت


فرهنگ كسب ‌و كار در كشور ايتاليا
كوشان غلامي
 

ايتاليا كشوري در جنوب اروپا است. اين كشور از شبه جزيره ايتاليا و دو جزيره سيسيل و ساردنيا در درياي مديترانه تشكيل شده است. امروزه ايتاليا كشوري توسعه يافته است و جزو هشت كشور صنعتي محسوب مي‌شود. نكته جالب در مورد نقشه كشور ايتاليا شباهت آن با چكمه مي‌باشد.كشور ايتاليا يكي از كشورهاي اروپايي است كه در بسياري مواردبي‌شباهت به ايران نيست. اين كشور همان‌قدر در هنر و ادبيات غرب تاثيرگذار بوده است كه ايرانيان در فرهنگ شرق. جز شباهت‌هاي فرهنگي، روانشناسي اجتماعي هر دو كشور ويژگي‌هايي مشابه هم را نشان مي‌دهد.

* آمار كلي كشور ايتاليا
مساحت: 301338 كيلومتر مربع (رتبه 71 در ميان كشورهاي جهان)
جمعيت: 60 ميليون و 500 هزار نفر (رتبه 23 در ميان كشورهاي جهان)
تراكم جمعيت: 200 نفر در كيلومتر مربع (رتبه 54 در ميان كشورهاي جهان)
اميد به زندگي: مردان 77 سال – زنان 84 سال
درصد افراد باسواد: 98 درصد
ميزان طلاق در 1000 نفر: 8/0 نفر.

* آمار اقتصادي
واحد پول: يورو
توليد ناخالص ملي: 2118 ميليارد دلار – سرانه 35435 دلار
اشتغال: كشاورزي 5 درصد - صنعت 32 درصد - خدمات 63 درصد - بيكاري 9 درصد
صادرات عمده: پارچه و منسوجات - انواع كفپوش – ماشين‌آلات صنعتي - مواد شيميايي- خوراكي و آشاميدني و تنباكو
مقاصد صادرات: آلمان 14 درصد - فرانسه 13 درصد - آمريكا 8 درصد - انگلستان 7 درصد - اسپانيا 7 درصد - ساير كشورهاي اتحاديه اروپا 25 درصد
ميزان صادرات به جهان: 1/566 ميليارد دلار
واردات عمده: محصولات مهندسي - وسايل حمل و نقل –
حامل‌هاي انرژي – مواد غذايي و معدني
منابع واردات: آلمان 18 درصد - فرانسه 11 درصد - هلند 6 درصد - انگلستان 5 درصد - آمريكا 4 درصد - ساير كشورهاي اتحاديه اروپا 24 درصد.
ميزان واردات از جهان: 8/566 ميليارد دلار


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چشم انداز؛ تصوير مطلوب و آرمان قابل دستيابي جامعه

 

 

مورد مطالعه؛ سند چشم انداز آستان قدس رضوی

 

 

احمد ياراحمـدی خراسـانی

 

 

از نگاه علوم راهبردی مدیریت، چشم انداز عبارتست از؛ تصوير مطلوب و آرمان قابل دستيابي جامعه در يك افق زماني معين بلندمدت كه متناسب با مباني ارزشي و آرمان هاي نظام و مردم تعيين مي‌گردد. چشم‌انداز علاوه ‌بر اينكه برانگيزاننده، هدايت گر و جهت‌دهنده اداره جامعه و همچنين الهام‌بخش، وحدت‌آفرين و قابل فهم براي همه اقشار مي‌باشد. بايد از ويژگيهاي آينده‌نگري، واقع‌گـرايي، ارزشگرايي و جـامع‌نگري برخوردار بوده و نسبت به وضع موجود چالش اسـاسي داشته باشد تا عزم و اهتمام همگانی را جهت تحقق آن فراهم آورد. در فرايند تحول، يك چشم انداز خوب سه هدف مهم را در بر دارد: نخست اينكه با روشن كردن جهت كلي تحول مي تواند صدها يا هزاران تصميم مفصل را ساده تر بيان كند. دوم اينكه به افراد انگيزه اقدام و كار مي دهد و سوم اينكه مي تواند اقدامات افراد گوناگون را حتي اگر هزاران هزار نفر هم باشند به شيوه اي كاملاً سريع و كارآمد هماهنگ كند. بر اساس همین واقعیت در چشم انداز بیست ساله: « آستان قدس رضوی ملجأ معنوی و عالی ترین پایگاه فرهنگی جهان تشیع در اشاعه ی معارف اسلامی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع)... و برخوردار از سرمایه های انسانی ممتاز وشایسته، فناوریهای روز ومتکی بر منابع اقتصادی پایدار با رعایت غبطه وقف و نیات واقفان خواهد بود.» بی شک آن چه تحقق تصویر مطلوب و آرمانِ قابل دستیابی آستان قدس رضوی را ممکن می سازد وفاداری به ارزش ها و اصول متقن و راستین چشم انداز است. که حصول این امر تنها در صورتی ممکن است که هرگونه فعالیت و تصمیمی در مکیال چشم انداز برانداز و به محک سنجش گذارده شود. در واقع چشم انداز يا استراتژي بلند مدت عاملي است که: اولاً به هریک از مؤلفه هاي اصلي جامعه جهت مي دهد و براي آنها هدف تعيين مي کند. و ثانياً مجموعه اين عوامل را به هم پيوند داده و از آنها يک نظام سازگار و همگرا و هم افزاينده ايجاد مي کند. چشم انداز اشاره به تصويري روشن از آينده دارد كه به افراد نشان مي دهد چرا بايد براي خلق آن بسيار كوشش نمايند.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بررسی پیشرفت های اخیر در مدیریت استراتژیک: کاربردهایی برای دانش پژوهان
مترجم:رسول اکرم (دانشجوی کارشناسی ارشد MBA )
 

 چکیده: این مقاله  خلاصه ای از پیشرفت های اخیر در زمینه مدیریت استراتژیک است . مخصوصاً این مقاله پیرامون این موضوع بحث می کند که تغییرات اخیر سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی نسبتاً تاثیر کمی در عملکرد سازمانی داشته است اما تفاوت های بزرگی در برنامه ریزی و جنبه های استراتژیک مدیریت ایجاد کرده است. آنالیز و ترکیب پیشرفت های اخیر در مدیریت استراتژیک در این مقاله بیانگر آن است که مدیریت استراتژیک در حال ورود به یک عصر جدید است که در آن (1) میل به شرط بندی مهم تر از قبل شده است ؛ (2) نگرانی بیشتری برای مسئولیت اجتماعی نسبت به قبل ایجاد شده است . با توجه به این آنالیز ها ، این خصوصیات دوره ی جدید عمیق هستند و تمایلات فراگیرنده ای هستند که بیشتر از پاسخگویی به حوادث اخیر است .


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چکيده:
در دنياي رقابتي امروز مشتريان در کانون اصلي توجه شرکتها قرار دارند و رضايت‌مندي آنها عامل اصلي کسب مزيت رقابتي سازمانها است. لازمه جلب رضايت مشتريان برآورده ساختن کامل نيازهاي آنها و شناسايي دقيق خواسته‌ها، انتظارات، تمايلات، تواناييها و محدوديتهاي آنها در خريد محصولات است. با دستيابي به چنين اطلاعاتي مي‌توان عوامل تأثيرگذار بر رفتار مصرف‌کنندگان را به خوبي تشخيص داد و در اتخاذ تصميمات بازاريابي شرکتها از آن استفاده کرد. بنابراين محصولات شرکتها بايد مطابق با مزاياي مورد انتظار مشتريان باشد. در اين راستا شناخت ابعاد مختلف گرايش خريدار و تعيين ارتباط بين آنها با عناصر آميخته بازاريابي ضروري است. بنابراين در اين مقاله با مروري بر ادبيات موجود در تئوري‌هاي مديريت، مفهوم آميخته بازاريابي و تحولات آن از آغاز تا کنون به دقت مورد کنکاش قرار گرفته و براساس اين مطالعات آميخته نوين بازاريابي ارائه شد. در ادامه توجه ويژه‌اي به بحث رفتار خريد مصرف‌کننده شده است. در اين بخش ابتدا مدل جامعي از رفتار خريد مصرف‌کننده که مورد توافق عموم متخصصان بازاريابي است، ارائه شده است. سپس مفهوم گرايش خريدار و ابعاد پنج‌گانه آن به تفصيل مورد بررسي قرار گرفته و در ادامه مدلي از ارتباط بين گرايش خريدار و بازارياب و در انتها نيز مدل مناسبي براي تعيين ارتباط بين رفتار خريد مصرف‌کننده و هر يک از عناصر آميخته بازاريابي ارائه شده است.



ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

با تشكر از 

آی اس آی ژورنال               http://isimag.blogfa.com



ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مترجم: هوتسا عسکری نسبچ
منبع: فوربز
آیا مدیران موفق می‌توانند درسازمان‌های دیگر هم مدیریت تاثیرگذاری داشته باشند؟ تنها عده کمی ‌با داشتن هنر مدیریت، توانایی ترویج روابط، جلب اعتماد افراد و انعطاف در مقابل تغییرات از عهده رهبری به خوبی بر می‌آیند.

مدیریت موضوع پیچیده‌ای است، شما مدیرلایقی هستید یا نه، توانایی الهام‌بخشی و هدایت دیگران را دارید یا ندارید، موفق هستید یا نیستید. رهبری بیشتر نحوه نگرش به انجام کارها است تا مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل تعلیم. مدیران موفق با اطلاع از مسوولیت‌های خود و با داشتن ویژگی‌های خاص، محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهند.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , emodiran.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com