مرجع علوم مدیریت


امروزه برند( نشان تجاری )حرف اول را در اقتصاد جهانی می زند و کشورهایی که دارای برند های معتبر در زمینه های مختلف هستند، بازار های جهانی را در اختیار خود گرفته اند .

برای برند تعریف های متعددی وجود دارد تعریفی که شاید  جامع تر از همه به نظر برسد ، تعریفی است که گاردنر ولوی ارایه کرده و عبارتند از ((برند عادتی پیچیده است که دامنه متنوعی از ایده ها و ویژگیها را در برمی گیرد. برند نه تنها با استفاده از آهنگ خود (و نیز معنی و مفهوم لغوی خود) بلکه مهمتر از آن با استفاده از هر عاملی که در طول زمان با آن آمیخته اند و در جامعه به صورت هویتی شناخته شده نمود یافته است، با مشتری سخن می گوید))

برند سرمایه ای برای سازمان تولید کننده محسوب می شود که ارزش آفرینی را به ارمغان می آورد و این ارزش آفرینی باعث نفوذ و ماندگاری در بازار های هدف می شود که نوعی حس  اعتماد را در مصرف کننده به وجود می آورد .

وقتی این حس اعتماد در مصرف کننده ایجاد شود ، مشتری نسبت به آن برند وفادار باقی می ماند و این وفاداری باعث تداوم خرید کالا توسط مشتری می شود و این یعنی تضمین فروش آن کالای خاص ، که زمینه ساز سود های سرشار ، تضمین برگشت اصل سرمایه  و ادامه اشتغال کارکنان آن برند خاص خواهد شد .

با افزایش رقابت در اقتصاد جهانی، ساختن برند، یک انتخاب نبوده بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در صورت اجرا نکردن باید شاهد آن بود که بازار های داخل در قبضه واردات قرار می گیرد و فاتحه صادرات را باید خواند.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

براساس گزارشی که موسسه "میلوارد براون" اخیراً منتشر کرده است، ارزش 100 "برند" معروف و شناخته شده دنیا در سال 2009 بیش از 2000 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران در دهه‌های گذشته بسیاری از شرکتهای معروف و صاحب "برند"های شناخته شده، هنگام رکود اقتصادی، هزینههای تبلیغاتی خود را کاهش می‌دادند؛ در حالی که در سال گذشته بر خلاف انتظار، هزینه‌های معرفی "برند"ها را افزایش دادند که موجب شد حجم فروش این شرکتها تحت تأثیر رکود مالی قرار نگیرد یا کمتر تأثیر پذیرد. به هر حال تبدیل شدن یک کالا به کالای "برند"ی، وفاداری مصرف‌کننده را به دنبال دارد و مصرف‌کنندگان حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به "مارک"‌ها یا "برند"های مورد علاقه خود وفادار باقی می‌مانند.

در قرن 21 فناوری اطلاعات بالاترین دستاورد را برای شرکتهای فعال در این زمینه به ارمغان آورده است و "گوگل" موفق شده است ارزش "برند" خود را به 114 میلیارد دلار برساند و در صدر همه شرکتهای صاحب "برند" قرار گیرد.

کمپانی "آی.بی.اِم" نیز در سال گذشته علیرغم رکود اقتصادی دنیا ارزش "برند" خود را با 30 درصد افزایش به 86 میلیارد دلار رساند. در سال 2009 ارزش برند "آپِل" معادل 83 میلیارد دلار و ارزش برند "مایکروسافت" بیش از 76 میلیارد دلار بوده است.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

به ندرت می توان داستانی را در دوران پس از جنگ ژاپن یافت كه به اندازه حكایت شركت سونی مدیران سراسر جهان را مجذوب خویش ساخته باشد.

البته اوایل این داستان به سبب آنكه در دوران جنگ می گذشت بسیار كم شرح داده شده است.

می گویند داستان سونی در یك فروشگاه بزرگ در توكیو آغاز شد، جایی كه در آنجا روز هفتم مه سال ۱۹۴۶ ماسارو ایبوكا و آكیو موریتا شركت مشترك خویش را با نام «توكیو تسوشین كوگیو» تاسیس كردند. بدین ترتیب دو مهندس نابغه در خاكسترهای جنگ جهانی دوم یك اسطوره را آغاز كردند. البته شاید دانستن این تاریخ به عنوان نقطه شروع داستان خیلی درست نباشد، زیرا ایبوكا و موریتا یك دیدار مهم را هم قبل از آن انجام داده بودند _ حدود ده ماه قبل از بمباران هیروشیما. ژاپن پاییز ۱۹۴۴ را می گذراند: «تقریباً هر روز هواپیماهای بی-۲۹ از بالای سرمان می گذشتند. این هواپیماها پس از ریختن بمب های خود بر روی توكیو، كاوازاكی و یوكوهاما به هنگام بازگشت آسمان منطقه ما را در اشغال خویش در می آوردند.» موریتا در كتاب زندگینامه خویش با ذكر جملات فوق به یادآوری آن دوران می پردازد. تا آن زمان جوان ۲۳ ساله تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فیزیك در اوزاكا به پایان رسانده بود و یك دوره آموزش افسری را هم تمام كرده بود. او در مهمترین پروژه تحقیقاتی ارتش به كار اشتغال داشت: واحدی ویژه با بودجه ای كه در آن زمان یك ركورد بود (۲۰۰ میلیون ین) تسلیحات و بمب های هدایت شونده و تجهیزات دید در شب ابداع می كرد. موریتا می نویسد: «برای من بسیار جذاب و وسوسه برانگیز بود كه در تیم اجرای پروژه حضور داشته باشم.»


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیل پژو در سال 1810 یک کمپانی برای ساخت آسیاب‌های قهوه تاسیس کرد، در سال 1830به تولید دوچرخه پرداخت و بالاخره از سال 1842 تولید آسیاب‌های قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد. آرماند پژو، فرزند امیل در مارس سال 1849 متولد شد و امیل خوشحال بود که می تواند کارخانه را به او بسپارد.

اولین مارك شیر پژو برای تیغه‌های اره و وسایل استیل ساخت این شرکت طراحی شد و در حقیقت سمبل 3 صفت بارز تیغه اره‌های پژو یعنی تیزی دندانه‌ها، انعطاف‌پذیری تیغه و سرعت برش بود. ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه با تولید دوچرخه «گراند بای» در سال 1882 آغاز شد.

آرماند پژو به صنعت خودرو بسیار علاقه‌مند بود و بعد از ملاقات‌هایی که با آقای گوتلیب دایملر و دیگر افراد خبره این صنعت داشت، به اهمیت این صنعت پی برد و شروع به طراحی و تولید خودرو کرد. اولین خودروی پژو که خودرویی سه چرخ بود در سال 1889 تولید شد.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لیلان معصومی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات

چکیده

رقابت فزاینده ی جهانی که امروزه شرکتها با آن درگیر هستند لزوم توجه سازمانها به مشتریان و مدیریت روابط بامشتریان را سبب می شود اما مطالعات صورت گرفته نشان میدهند که ۷۰درصد اجراهای مدیریت ارتباط با مشتری انتظارت مدیران را برآورده نساخته است.

شناخت نسبت به نوع سازمانی که استراتژی در آنجا پیاده میشود، ایجاد بانک داده های مشتری، طبقه بندی و تمایز مشتریان مختلف( وفادار-عادتی- تعاملی- رابطه ای)، توجه به ماهیت رولبط با مشتری در اجرای استراتژی مدیریت روابط با مشتری منتج به افزایش ارزش افزوده برای سهامداران، افزایش سود و کاهش هزینه ها برای شرکت می شود. رویکرد استراتژیک نسبت به مدیریت ارتباط با مشتری رویکردی فراگیر، سیستماتیک و چند بعدی می باشد که تعامل بین مدیریت ارتباط با مشتری و اولویتهای استراتژیک سازمان (مثل جذب مشتریان جدید، ارتقای بهره وری و کاهش هزینه ها، دسترسی ایمن به بازارهای جدید) را برقرار می سازد.

کلمات کلیدی:

مدیریت ارتباط با مشتری، استراتژی،مشتریان وفادار، مشتریان عادتی، چرخه عمر مشتری.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اکبر احمدی – کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
TMBAچکیده:
در یک نگاه کلی می‌توان گفت مؤثرترین استراتژی برای غیر دولتی کردن اقتصاد ملی معکوس کردن جریان واقعی دولتی شدن اقتصاد است. در این استراتژی آزادسازی اولویت اول را دارد و خصوصی‌سازی به عنوان نتیجه ناگزیر این سیاست مطرح می‌شود و نه به عنوان یک هدف و با اولویت اول. با چنین رویکردی شاید بهتر بتواند علل شکست برنامه‌های خصوصی سازی در ایران را توضیح داد. مداخله دولت در همه عرصه‌های نظام اقتصادی و بازارها (کار، سرمایه ، کالا) بزرگترین مانع رشد بخش خصوصی واقعی و رقابتی است. تا زمانی که بخش خصوصی رشد نکند دولت کوچک نخواهد شد. بخش خصوصی به عنوان موتور و محرک اصلی رشد اقتصادی و صنعتی شناخته می‌گردد. زیرا با بکارگیری سرمایه خود و جذب و مشارکت سرمایه‌های غیر دولتی و استفاده بهینه از منابع انسانی و اعمال مدیریت کارآمد می‌توان ضمن ایفا نقش خود در رشد اقتصادی و صنعتی کشور همواره تحت نظارت هدایت و راهبری هدفمند دولت همراه با بهره‌گیری از قوانین و مقررات شفاف و روان ولی فاقد کمتری گریزگاه برای سوء استفاده‌ها و فرصت‌طلبی‌ها اهداف توسعه‌ای دولت را محقق نماید. امروزه اصلاحات اقتصادی از نوع خصوصی‌سازی در بسیاری از کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه به عنوان یک رویکرد راهبردی محسوب می‌شود. لزوم تغییر نقش دولت توانمندسازی بخش خصوصی رقابت‌پذیری اقتصاد و تعامل با قواعد جهانی‌سازی و سیاستگذاری‌های مبتنی بر آزادسازی اقتصاد و تقویت بخش خصوصی را ضرورت می‌بخشد. امّا توجه به این نکته لازم است که از نظر تعامل استراـزی با ساختار توفیق پیاده‌سازی استراتژی اصلاحات اقتصادی و خصوصی‌سازی بستگی تام به وضعیت و شرایط قابلیت‌های اقتصادی و اجتماعی دارد. ساختار کلان کشور از جمله بستر حقوقی نهادینه‌سازی احترام به مالکیت بخش خصوصی و رعایت حقوق قراردادها مقابله با تعدی و تجاوز به حقوق بخش خصوصی وجود منابع پویا و مدیران حرفه‌ای رقابت‌پذیر فرهنگ متناسب با اصلاحات و خصوصی‌سازی وجود معیارها و استانداردهای قیمت‌گذاری و ارزیابی داراییها و بازار سرمایه پویا و … در کامیابی و یا شکست استراتژی خصوصی سازی نقش غیر قابل انکاری دارد بر همین اساس برخی از رویکردهای خصوصی جهشی و با شتاب و با وجود ایجاد شور و شوق فراوان در کوتاه‌مدت خاتمه می‌یابد. در برخی از کشورهای در حال توسعه به دلیل سیطره نگرش دولت گرا و دولت بر اقتصاد ساختار کلان و قابلیت‌های داخلی با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. بنابراین به دلیل سود اقتصادی مناسب استراتژی با ساختار کلان داخلی فرآیند خصوصی سازی با چالشها و بحرانهای اقتصادی و اجتماعی از قبیل شورشهای اجتماعی و کارگری و … مواجه می‌شود.
بدین ترتیب به منظور اینکه خصوصی سازی در این گونه کشورها منشأ ثمرات چشمگیری از قبیل تحرک پویای اقتصاد کارآمدی توسعه سرمایه گذاری و اشتغال مولد و غیره می‌شود و در بلندمدت شکوفایی اقتصادی کشور را تحقق بخشد خصوصی سازی مرحله‌ای مطرح می‌شود که در قالب این طرح ابتدا مدیریت بنگاه‌ها و شرکت‌ها از دولت به شرکت‌های ما در تخصصی (هولدینگ‌ها) واگذار می‌شود.

کلید واژه: اصل ۴۴ قانون اساسی – خصوصی سازی – سرمایه گذاری اقتصادی – قیمت گذاری
سرمایه گذاری
 


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مولف/مترجم: عليرضا کياني
موضوع: مديريت منابع انساني / فنآوري اطلاعات IT
سال انتشار(ميلادي): 2003
منبع: ماهنامه تدبير-سال چهاردهم-شماره134

چکيده:
برنامه ريزي نيروي انساني امروزه يکي از مهمترين وظايف مديريت منابع انساني به شمار مي آيد که تاثير عميقي بر ساير فعاليتهاي مديريت دارد. اگر ازطريق برنامه ريزي کارا بتوانيم افراد شايسته را جذب سازمان کنيم به علت کاربرد روش علمي و نگرش سيستمي که در برنامه ريزي نيروي انساني وجود دارد بسياري از مشکلات مديريتي در سازمانها رفع خواهدشد. کاهش هزينه ها، آموزش مستمر کارکنان و همگام شدن با تحولات محيطي و فنــــاوري روز را از جمله مزاياي کاربرد برنامه ريزي اثربخش و کاراي نيروي انساني بايد دانست.
ارتباط تنگاتنگ برنامه ريزي و اطلاعات سبب ايجاد و بکارگيري سيستم هاي اطلاعاتي موردنياز باتوجه به اندازه، نوع و فناوري موجود سازمانها شــده است. بکارگيري کامپيوتر و شبکه هاي اطلاع رساني را بايد به عنوان عامل پيوند دهنده برنامه ريزي و سيستم هاي اطلاعاتــــي دانست. در اين مقاله سعي شده به طور مختصر تعاريفي از برنامه ريزي نيروي انساني و سيستم هاي اطلاعاتي منابع انساني و کاربرد آن و درنهايت طراحي، اجرا و چالشهاي پيش روي (HUMAN RESOURCES INFORMATION SYSTEMS = HRIS) بيان شود.


ادامه مطلب
نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , emodiran.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com