مرجع علوم مدیریت

مرجع علوم مدیریت


تغییرات حاصل از نوآوری‌ های تکنولوژیکی در دهه‌ های 1990 اوایل 2000، بر تمامی ابعاد کسب و کار تأثیر گذاردند. زمانی بود که مردم می ‌توانستند یک ارتباط الکترونیکی را انتخاب کنند. امروزه آنها انتظار چنین ارتباطاتی را از جانب سازمان‌ ها دارند.
در دنیای نوین الکترونیکی، فن‌آوری‌ ها به مردم اجازه می ‌دهند تا به جای اختصاص زمان و برگزاری جلسات گروهی، به راحتی و به صورت الکترونیکی با دیگران ارتباط برقرار نمایند. در حقیقت، بدون توجه به مکان و بدون در نظر گرفتن بعد مسافت، افراد می ‌توانند حتی اگر خیلی دور هم باشند، به راحتی کسب و کارشان را انجام دهند. این بخش به بررسی این موضوع می ‌‌پردازد که چگونه سازمان‌ ها می ‌توانند از مزایای این تغییرات استفاده کنند و بر مشکلات ناشی از تغییر محیط کسب و کار چیره شوند.



برخی نمونه ‌ها
کسب و کار مجازی در شرکت آرتور اندرسون
یک سفر کوتاه به دفتر آرتور اندرسون در دالاس واقع در تگزاس، نشان می‌ دهد که فن‌ آوری‌ ها چقدر بر کسب و کار شرکت ‌ها تاثیرگذار بوده ‌اند. به محض اینکه وارد چنین محیط ‌هایی می ‌شوید، درمی‌ یابید که مشاوران هیچ دفتر خاصی ندارند. یک مشاور فضایی را برای کارش انتخاب می ‌کند که از طریق رایانه ‌ها و سیستم‌ های مخابراتی به راحتی می‌ تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.
خطوط تلفنی امکان برقراری ارتباطات ساده میان مشاوران و مشتریانشان را فراهم کرده ‌اند حتی اگر آنها در دوردست ‌ها باشند. تلفن ‌های همراه و کامپیوترهای لپ ‌تاپ به آنها اجازه می‌ دهند چه در خانه و چه در خیابان و جاده کارشان را انجام دهند یعنی هر جایی می ‌تواند دفتر کار آنها باشد.

رقابت جهانی در گروه لاک
در سال 1997، گروه لاک که یک شرکت معماری داخلی است، با چالشی بزرگ مواجه شد: طراحی سریع 10 دفتر در ایالات متحده و اروپا برای یک مشتری بزرگ. تیم طراحی باید متشکل از متخصصانی با ملیت ‌های مختلف می ‌بود که از استانداردها و ضوابط فعالیت ‌های طراحی کشورهایشان آگاه بودند.
تیم لاک، متخصصان برجسته در هر کشور را یافت و سپس کاری جالب انجام داد. آنها برای تمامی عناصر کارشان، یک محیط کار مجازی فراهم کردند. در زمان غروب و شب در ایالات متحده، تیم ‌های اروپایی کارشان را انجام می‌ دادند و آن را از طریق امکانات الکترونیکی برای همتایان آمریکایی خود ارسال می‌ کرند. وقتی صبح روز بعد، تیم‌ های آمریکایی سر کار می‌ آمدند، به راحتی می ‌توانستند این اطلاعات را مشاهده کنند. این پروژه تنها در 16 روز کاری انجام و ضمن رعایت تمامی استانداردها، به موقع تحویل گردید.

چالش سازمانی مجازی
علیرغم مزایای حاصل از فعالیت سازمان ‌های مجازی، آنها دارای مشکلاتی نیز هستند. مثلاً، مدیران در شرکت شبکه‌ های نورتل و اسپرینت پی ‌سی‌ اس ، درباره‌ مشکلات پاسخ دادن به روزانه 100 تا 200 ایمیل دریافتی سخن می‌ گویند. افراد آنها واقعاً خسته شده ‌اند و حتی فکر می ‌کنند که مدیرانشان کار آنها را نادیده می‌ گیرند.
اگر بگوییم که ارتباطات در چهار سطح وجود دارد یعنی لغات گفتاری یا نوشتاری، حالات هیجانی، غیرکلامی و نگرشی، آنگاه می ‌توان پی به مشکلات ارتباطات الکترونیکی با افراد و مشتریان برد. در پیام‌ های الکترونیکی سه سطح از این چهار سطح وجود ندارند مگر اینکه فرستنده‌ پیام توجه زیادی به گنجاندن آنها نماید.
من و لس کارتر ، مفهومی را توسعه داده ‌ایم که آن را «اصل اهمیت دادن» می ‌نامیم. هر فردی نیاز دارد که کارش مورد تایید قرار گرفته و به آن ارج نهاده شود. رابطه ‌ای مهم میان عملکرد سازمانی و روش انجام این اصل مهم وجود دارد. تصادفی نیست که شرکت‌هایی همچون شرکت هواپیمایی جنوب غرب، به عملکرد خوب خود ادامه می ‌دهند. کارکنان آنها خود را متعهد به موفقیت سازمانشان می‌ دادند زیرا شرکت نیز خود را متعهد به موفقیت کارکنانش می ‌داند. مدیرانی که اهمیت کار کارمندانشان را درک نمی ‌کنند، جایگاهی در این شرکت هواپیمایی ندارند. این موضوعی است که در بین تمامی 100 شرکت برتر جهان صادق است.
دنیای مجازی نیز از این واقعیت مستثنی نیست. مدیران و کارکنان باید نیازهای یکدیگر را بشناسند که این امر از طرق زیر قابل حصول است:
مدیران
• ارسال پیامی مبنی بر قدردانی از دستاوردها و پیشرفت ‌های کارکنان (و ارسال نسخه ‌ای از آن برای اعضای تیم یا افراد مافوق).
• تعیین تشویق ‌های ویژه و قدردانی از آن دسته از اعضای تیم که در نیل به موفقیت‌ ها تلاش کرده‌اند

همکاران
• ارسال گاه به گاه نامه ‌ای جهت قدردانی از همکاران
• ارزش گذاردن بر تلاش ‌های همکاران
• اجتناب از ارسال پیام‌ هایی که باعث سوء تفاهم می ‌شوند.

ظهور فن ‌آوری
اعجاز فراوانی در اقتصاد نوین مجازی امروز نهفته است. انتظار می‌ رود این اعجاز طی سه تا پنج سال آینده شگفت ‌انگیزتر باشد. مطمئناً تغییرات زیادی در عرصه‌ فن ‌آوری در راه هستند.
بسیاری از شما نام ارتباطات DSL یا ADSL را شنیده ‌اید که سرعتی ده برابر ارتباطات معمولی دارند اما شاید نام DSVD, HDSL, VDSL, LMDS, MMDS و بسیاری از پیشرفت ‌های تکنولوژیکی دیگر را هنوز نشنیده باشید. امروزه استفاده از فن ‌آوری‌هایی همچون فیبرهای نوری را نیز اضافه کنید تا ببینید ارتباطات چه سرعتی گرفته است. این فن ‌آوری ‌ها می ‌توانند توانایی ‌های مجازی سازمان ‌های یا قدرت SOHO (دفاتر کوچک، دفاتر خانگی) را افزایش دهند.
در اوایل دهه‌ 1990، تیم ارشد اجرایی شرکت ابزارآلات تگزاس بر تحولات گسترده‌ تکنولوژیکی در جهان صحه گذاشت. یکی از عوامل کلیدی، فن‌آوری ‌های DSP (پردازشگر سیگنال ‌های دیجیتال) بود. اساساً، این پردازشگرها می‌ توانند سیگنال ‌های آنالوگ همچون صدای ارسالی از طریق تلفن را به سیگنالی دیجیتالی تبدیل کنند که می ‌توان آن را از طریق هر دستگاهی ارسال یا دریافت کرد.
این فن ‌آوری می ‌تواند یک پیام صوتی را به دورنگار تبدیل کرده و آن را ارسال نماید. همچنین می ‌تواند آن را به قالبی دیجیتال تبدیل کرده و از طریق پست الکترونیک ارسال نماید. این فن ‌آوری نشان می ‌دهد که دیگر مرزهای جغرافیایی هیچ اهمیتی ندارند.

عملی ساختن آن
برنامه ‌ریزی، سازمان‌ دهی، رهبری، کنترل در مدیریت، تغییر کرده است. رهبران باید قادر باشند تا یادگیری سازمانی را تسهیل کنند، بر چالش ‌های رقابتی، سازماندهی و تکنولوژیکی آینده تمرکز کنند. وقتی سازمانی چنین امری را آموخت، باید دست به تحول بزند تا عملکردش را به حداکثر برساند.
برخی از شرکت ‌های برتر، رهبرانی دارند که این فرآیند را درک می ‌کنند: جنرال الکتریک ، هاولت پاکارد و شرکت سیستم‌ های سیسکو از این جمله ‌اند. گام‌ های کلیدی که به سازمان‌ ها و رهبران اجازه می‌ دهند تا رقابتی اثربخش در دنیای نوین مجازی داشته باشند، عبارتند از:
• بر مبانی، یادگیری، تحول و عملکرد تمرکز کنید.
• بر رهبری تاکید کنید نه مدیریت. از رویکردهای کنترل‌ کننده برای اداره‌ یک سازمان و افزایش عملکرد استفاده کنید. سازمان‌ هایی که بر تلاش‌ های کارکنانشان ارج می ‌نهند، عملکردی بهتر از دیگران خواهند داشت.
• فن‌آوری‌ ها را شفاف سازید. هرگز یک فن ‌آوری را فقط برای اینکه وجود دارد، به کار نگیرید.
• یک محیط کاری را در دنیای مجازی ایجاد کنید. به منظور تسهیل در یادگیری سازمانی، هر شرکتی باید یک محیط مجازی را برای هم‌ اندیشی ایجاد کند.
• هرگز افراد عالی را فراموش نکنید! سازمان ‌های بزرگ بدان دلیل بزرگ هستند که رهبرانشان معیارهایی روشن را برای عالی بودن تدوین کرده و از تیم‌ هایشان انتظار دارند تا با تبعیت از این معیارها به موفقیت برسند.

نتیجه
تغییرات تکنولوژیکی، تغییرات محیطی را تسریع می‌ نماید. تغییرات سریع تکنولوژیکی همراه با تغییرات گسترده در عوامل و نیروهای بازار، باعث تغییرات فراوانی در محیط رقابتی امروز شده ‌اند. هر تغییری قواعد بازی را عوض می ‌کند. برای مدیریت تغییر، باید قواعد بازی را دانست.
از سال 1980، دنیای کسب و کار چالش ‌های فراوانی را تجربه کرده است. یکی از مهم‌ ترین آنها، مدیریت کارکنان در سازمان‌ های مجازی بوده است. یک سازمان مجازی می‌ تواند با استفاده از فن ‌آوری ‌های جدید و شیوه‌ های نوین مدیریت، نه تنها به موفقیت برسد بلکه به سطحی عالی از عملکرد دست یابد.

برای اطلاعات بیشتر

کتب:
«غلبه بر اضطراب دستیابی به فن‌آوری ‌های برتر: تلاش در جهانی الکترونیکی»، بورلی گولدبرگ ، 1999.
«پیشگامان نوین: مردان و زنانی که محیط کار و محیط بازار را متحول می ‌سازند»، توماس پتزینگر ، 1999.

وب‌سایت‌ ها:
www.soho.org: این سایت انبوهی از اطلاعات مربوط به فن‌آوری‌ هایی مورد استفاده‌ سازمان‌ های مجازی را ارایه می‌ نماید.

«مدیریت دارایی ‌های فکری، به مهم ‌ترین عرصه‌ کسب و کار تبدیل شده است.» توماس استیوارت
«محیط کار شاهد تغییراتی سریع است. کارکنان آمریکایی نیز چنین هستند. فن‌ آوری، جهانی شدن و خصوصیات نوین اجتماعی، مرتباً اصول کاری ما را تغییر می‌دهند.» الکسیس هرمان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: بهروز جعفری اقدم ׀ تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , emodiran.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com